Taman Dapur

Sekiranya ada hasil positif dari tinggal di rumah kita selama satu tahun terakhir, ini adalah peningkatan dalam usaha kita untuk memenuhi keperluan diri sendiri dalam menghadapi kekurangan yang nyata atau yang dirasakan. Ramai di antara kita mengambil roti untuk pertama kalinya dan memasak dari awal seperti yang dilakukan oleh nenek – dan sebilangan besar dari kita mula menanam makanan kita sendiri.

Satu tahun kemudian, beberapa peminat baru kami mungkin telah pudar (berapa banyak starter tepung yang boleh ditampung oleh satu penyejuk beku?) Tetapi menanam makanan kita sendiri lebih popular daripada sebelumnya – sehingga penjual benih tidak dapat mengemas barang dengan cukup cepat untuk memenuhi permintaan.

Berkebun dapur – iaitu menanam sayur-sayuran, herba, dan buah-buahan yang masuk ke dalam makanan yang kita buat – pernah menjadi cara hidup semula jadi. Tetapi ketika kami mencari lebih banyak makanan kami dari kedai runcit, menanam makanan menjadi lebih banyak hobi dan bukannya keperluan. Walaupun dengan meningkatnya belanja di pasar tani untuk lebih dekat dengan sumbernya, masih ada orang lain yang menanam makanan.

Populariti berkebun dapur yang berterusan selama setahun menjadi wabak menunjukkan bahawa orang telah menemui sesuatu yang telah kita ketahui selama ini – berkebun menawarkan faedah yang jauh lebih banyak daripada penuaian tomato pusaka yang hangat dari matahari atau sayur-sayuran salad segar dan paling manis yang pernah anda miliki. Ternyata berkebun juga merupakan cara yang baik untuk melepaskan diri dari berita, mengurangkan tekanan, memperoleh rasa puas, dan memberi makan keluarga anda pada masa yang sama. Dan selain itu, jika anda mula berkebun tahun lalu, ini bermakna anda mula meletakkan asas kemahiran sepanjang hayat yang dapat anda teruskan pada tahun ini dan tahun berikutnya. Sekiranya ada satu perkara yang anda pelajari sebagai tukang kebun, selalu ada sesuatu yang baru untuk dipelajari.

Sama ada anda baru berkebun, ingin menyikat diri sebelum menggali, atau mencari inspirasi untuk taman tahun ini, anda akan mendapat banyak idea dan petua praktikal dalam ini, panduan pertama kami untuk berkebun dapur. Semasa menelusuri dan meneroka topik, anda akan dapati artikel yang ditulis oleh tukang kebun rumah untuk tukang kebun rumah, berkongsi nasihat yang mendalam mengenai apa yang harus ditanam dan bagaimana menanamnya – tidak kira sama ada anda berkebun di dalam pasu atau di halaman belakang rumah anda. Kami mengucapkan selamat panen dan ibu jari hijau yang paling hijau.

Apabila kita cenderung kebun – menggali, menanam, menyiram, menyiangi, menuai, merancang tempat tidur atau bekas yang penuh dengan ramuan – kita berhubungan dengan irama semula jadi yang hampir tidak dapat kita kendalikan. Pasti, kita boleh membujuk perkara-perkara bersama rumah hijau dan baja, tetapi alam semula jadi mengikut jadualnya sendiri. Oleh itu, kita mengikuti arus, bersantai mengikut irama, dan mendapati diri kita diperkaya dan diperbaharui dalam prosesnya.

Menanam kebun adalah tindakan optimis, tetapi ada banyak perkara yang dapat kita lakukan untuk membantu memastikan usaha kita berkembang. Ia bermula dengan merancang: Apa yang harus ditanam dan di mana untuk menanamnya. Di bahagian ini, anda akan mengetahui apa maksudnya menanam kebun organik, bagaimana memanfaatkan sepenuhnya ruang tumbuh anda, apa maksud semua istilah berkebun, perbezaan antara biji dan permulaan – dan yang harus anda pilih. Dan jika anda tidak mempunyai ruang untuk taman rumah, mungkin anda berminat untuk menyertai taman komuniti – kami juga akan membantu anda.

Anda tidak perlu mempunyai ruang yang besar untuk menanam makanan – taman dapur boleh menjadi sebidang pot di ambang tingkap atau pekebun di balkoni. Herba, selada, tomato, dan strawberi adalah beberapa tanaman yang boleh dimakan yang boleh anda tanam dalam bekas.

Di sini, kami akan mengajar anda asas-asas berkebun bekas, menunjukkan kepada anda sayur-sayuran dan ramuan yang boleh anda tanam di dalam rumah, dan berkongsi beberapa cara yang menyeronokkan untuk menanam semula sayur-sayuran setiap hari dari sisa yang biasa anda buang. Ini adalah aktiviti yang mudah dan instruktif untuk anak-anak juga. Siapa tahu – anda boleh membesarkan generasi baru tukang kebun rumah.

Sangat memuaskan untuk mengambil beberapa ramuan untuk resipi anda atau memilih daun selada segar untuk salad – semuanya tanpa perlu melakukan perjalanan ke kedai runcit. Fikirkan wang yang akan anda jimatkan dengan menuai apa yang anda perlukan dan bukannya membeli sebilangan besar ramuan yang mungkin tidak anda habiskan. Dan tidak ada pembungkusan untuk dibuang. Tidak ada pembaziran apabila anda menanam sendiri.

Di bahagian ini, anda akan menjumpai ramuan sehari-hari yang boleh anda tanam di rumah: sayur salad, ramuan dan rempah masakan penting, dan ramuan untuk peminum teh. Kami juga akan berkongsi panduan untuk ramuan masakan yang anda gunakan sepanjang masa yang kebetulan juga meningkatkan sistem imun anda.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *